Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować"

Data: 23-05-2011
Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować" grafika
Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować" grafika
Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować" grafika
Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować" grafika
Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować" grafika
Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować" grafika
Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować" grafika
Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować" grafika
Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować" grafika
Akcja plenerowa ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować" grafika

20 maja pracownicy Parku Krajobrazowego ,,Dolina Słupi” wzięli udział w edukacyjnej akcji plenerowej ,,Bioróżnorodność - poznaj by zachować”, organizowanej przez Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku. Akcja ta odbywa się co roku, tym razem dotyczyła tematyki wodnej. Ponieważ adresatami byli głównie uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych zadaniem partnerów akcji było przekazanie treści edukacyjnych w prosty, a zarazem interesujący sposób. W tym celu na poszczególnych stoiskach przygotowano rozmaite warsztaty, w ramach których można było zdobywać sprawności (logo stoiska), a następnie wymieniać je u organizatora na nagrody.

Na naszym stoisku, pod hasłem ,,Wody stojące i płynące – życiem tętniące”, skupiliśmy się na zapoznaniu uczestników z różnorodnością form żywych związanych z rzeką. Najwięcej emocji wywoływało koło obrazujące wybranych przedstawicieli ichtiofauny dorzecza Słupi, które nawet doczekało się swojej nazwy – ,,koło ryb”. Uczestnik kręcąc kołem losował rybę i aby zdobyć przyporządkowaną jej liczbę punktów musiał rozpoznać gatunek. Do pomocy służyła specjalna tablica z fotografiami ryb, na której znajdowały się dodatkowo informacje o każdym z organizmów. Ku naszemu zdziwieniu dzieci świetnie sobie radziły, co niektórzy nawet bez pomocy tablicy. Dużym zainteresowaniem cieszyło się także rozpoznawanie żywych okazów roślin w oparciu o rozłożone szkice. Dzieci chętnie przyglądały się wskazanym gatunkom, odszukiwały ich cechy charakterystyczne i porównywały z rysunkami. Nie lada wyzwaniem było ułożenie układanek przedstawiających kwitnącego włosienicznika i meandrującą Słupię. Przy okazji układania dzieci dowiadywały się m.in. jak powstają zakola rzeczne i na pewno na długo zapadł im w pamięci, rzadki obecnie, widok nieuregulowanej rzeki. Dla starszych uczestników przygotowaliśmy postery dotyczące charakterystyki jezior lobeliowych oraz działań z zakresu czynnej ochrony troci i łososia, realizowanych na terenie Parku. Ponadto można było obejrzeć krótki filmik o tym, jak ryby pokonują przepławkę, a przy okazji poznać zasadę jej funkcjonowania.