Warsztaty terenowe XX jubileuszowego Konkursu Wiedzy o Ochronie Przyrody i Parku Krajobrazowym ,,Dolina Słupi"

Data: 01-06-2011
Warsztaty terenowe XX jubileuszowego Konkursu Wiedzy o Ochronie Przyrody i Parku Krajobrazowym ,,Dolina Słupi" grafika
Warsztaty terenowe XX jubileuszowego Konkursu Wiedzy o Ochronie Przyrody i Parku Krajobrazowym ,,Dolina Słupi" grafika
Warsztaty terenowe XX jubileuszowego Konkursu Wiedzy o Ochronie Przyrody i Parku Krajobrazowym ,,Dolina Słupi" grafika
Warsztaty terenowe XX jubileuszowego Konkursu Wiedzy o Ochronie Przyrody i Parku Krajobrazowym ,,Dolina Słupi" grafika
Warsztaty terenowe XX jubileuszowego Konkursu Wiedzy o Ochronie Przyrody i Parku Krajobrazowym ,,Dolina Słupi" grafika

W poniedziałek 30 maja przeprowadzono warsztaty terenowe dla uczniów szkół gimnazjalnych, uczestniczących w XX jubileuszowym Konkursie Wiedzy o Ochronie Przyrody i Parku Krajobrazowym „Dolina Słupi”. Hasło tegorocznego konkursu brzmi: ,,Rzeki - żywe arterie krajobrazu”. Spotkanie rozpoczęło się od powitania uczestników na salie edukacyjnej Parku, gdzie odbył się krótki wykład dotyczący hydrologicznej charakterystyki dorzecza Słupi. Następnie udano się nad rzekę Kwaczą – lewobrzeżny dopływ Słupi. Ciek ten poddany był renaturyzacji w ramach projektu ,,Ochrona naturalnego tarła łososia atlantyckiego i troci wędrownej w dorzeczu rzeki Słupi". W terenie uczestników wycieczki zapoznano z istotą renaturyzacji rzeki i przedstawiono jej efekty. Poruszając się wzdłuż Kwaczej uczniowie mieli okazję zobaczyć obejście jazu, deflektory, progi drewniane, wyspy kamienne, obejście wód wysokich oraz poznać główne funkcje tych konstrukcji. Jednocześnie omawiano cechy wyróżniające siedlisko przyrodnicze 3260 - ,,Nizinne i podgórskie rzeki ze zbiorowiskami włosieniczników”. Ponadto uczono rozpoznawania podstawowych gatunków wskaźnikowych dla rzek włosienicznikowych, spośród których największy zachwyt wywołały zaczynające kwitnąć włosieniczniki. Szczególne zainteresowanie wzbudziły odłowy ryb, przeprowadzone w celu poznania składu zasiedlającej rzekę ichtiofauny. Uczniowie zdobytą w terenie wiedzę wykorzystają podczas finału konkursu w dniu 10 czerwca br.